بایگانی دی ۱۳۹۹ :: تـــــــرانــــس فــــایـــــل

تـــــــرانــــس فــــایـــــل

WELLCOME TO TANSFILE
تـــــــرانــــس فــــایـــــل
ترانس فایل حامی دانشجویان و دانش پژوهان
کلمات کلیدی

دریافت سکه رایگان و بینهایت برای بازی کوییز آف کینگز Quiz Of Kings

دانلود مبانی نظری و پیشینه شهر دوستدار زن

پکیج (پروتکل) درمان شناختی رفتاری برای اختلال اضطراب اجتماعی

یشینه رابطه شیوه های فرزند پروری و نگرش مذهبی با تاب آوری دانش آموزان

دانلود مبانی نظری و پیشینه نگرش مذهبی و تعارضات زناشویی در زنان

پیشینه رابطه نگرش مذهبی با بهزیستی روانشناختی و فرسودگی شغلی

دانلود مبانی نظری و پیشینه پایبندی مذهبی و رضامندی زناشویی زوجین

نظری و پیشینه رابطه وسواس فکری عملی و وسواس مذهبی - اخلاقی

دانلود چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق ایمان مذهبی و سلامت روان

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری جهت گیری مذهبی

دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق جهت گیری مذهبی

دانلود مبانی نظری ایمان مذهبی و سلامت روان

دانلود مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آنان در ایران باستان

دانلود پاورپوینت کتاب آناتومی انسانی تالیف دکتر علی اصغر رواسی

پاورپوینت تحلیل طراحی باغ‌ موزه گیاهان دارویی کرج.

پاورپوینت بررسی مقدمه ای بر داده کاوی و اکتشاف دانش.

پاورپوینت تحلیل و بررسی تیپ های شخصیتی.

پاورپوینت شمع کوبی و انواع روش های آن

پلان فونداسیون

پلان تیر ریزی طبقات

جزئیات تمامی تیرها و ستونها

بررسی عملکرد سازمانی با فرمت docx در قالب 51

دانلود اجاره ‌نامه A3 مطابقت با استاندارد سازمان ثبت اسناد و املاک

پاورپوینت آموزشی اصول و مبانی تربیت بدنی.

پاورپوینت اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی در مدیریت بازاریابی

پاورپوینت اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی در مدیریت بازاریابی.

دانلود جزوه درسی: درس روانشناسی عمومی استاد محمدی

دانلود بررسی برندهای معروف ایران

نظم دهنده پلاستیکی لباس

پیداکردن دامنه با دامین اتوریتی بالا بدون نرم افزار.

۱۰ مطلب در دی ۱۳۹۹ ثبت شده است

مبانی نظری و پیشینه رابطه شیوه های فرزند پروری و نگرش مذهبی با تاب آوری دانش آموزان

مبانی نظری و پیشینه رابطه شیوه های فرزند پروری و نگرش مذهبی با تاب آوری دانش آموزان

دانلود مبانی نظری و پیشینه رابطه شیوه های فرزند پروری و نگرش مذهبی با تاب آوری دانش آموزان

مبانی نظری و پیشینه رابطه شیوه های فرزند پروری و نگرش مذهبی با تاب آوری دانش آموزان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 75 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

مقدمه..................................................................... 13

تاب آوری......................................................... 15

نگرش مذهبی.................................................. 17

پیشینه نگرش مذهبی...................................................... 18

شیوه های فرزند پروری ...................................  21

سبک­های فرزند پروری از دیدگاه بامیرند ..............................  26

سبک­های فرزند پروری از دیدگاه آدلر .................................  25

الگوی شفر .................................................  28

الگوی زیگلمن .....................................................  29

رابطه نگرش مذهبی با تاب آوری ..................................  33

رابطه شیوه ­های فرزند پروری با تاب آوری ..........................  36

پیشینه پژوهش .........................................................  39

تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ............................  39

تحقیقات انجام شده در داخل کشور ................................      41  

جمع بندی پیشینه تحقیق .........................................  44

دانلود مبانی نظری و پیشینه رابطه شیوه های فرزند پروری و نگرش مذهبی با تاب آوری دانش آموزان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۹ ، ۲۳:۲۹
مجید شادمهر
مبانی نظری و پیشینه نگرش مذهبی و تعارضات زناشویی در زنان

مبانی نظری و پیشینه نگرش مذهبی و تعارضات زناشویی در زنان

دانلود مبانی نظری و پیشینه نگرش مذهبی و تعارضات زناشویی در زنان

مبانی نظری و پیشینه نگرش مذهبی و تعارضات زناشویی در زنان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 212 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 62

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

مقدمه. 11

تعریف دین یا مذهب.. 11

تعریف معنویت.. 14

مولفه های معنویت.. 15

نظریه های رشد مذهبی.. 16

مفهوم نگرش و ویژگی های آن. 18

کار کرد های نگرش : 19

نظریه های نگرش : 20

ازدواج و انواع آن. 23

خانواده: تعریف، عملکرد و نقش آن در تعارضات.. 25

تعارض: تعریف، انواع و آثار 26

تعارضات زناشویی و رویکرد ها 27

واکنش های هیجانی: 29

فرایند های مولد تعارض... 32

مراحل رشد تعارضات زناشویی.. 33

واکنش های زوجین در تعارضات زناشویی.. 34

منابع اختلافات و تعارضات زناشویی.. 35

اشتباهات اساسی در ارتباطات زناشویی.. 36

سبک های حل تعارض: 38

انواع سبک ها و کاربرد آنها 39

باید ها و نباید ها در نگرش مذهبی (اسلامی) 41

حسن خلق و نرم خویی.. 41

مثبت اندیشی: 42

سپاسگزاری و قدردانی: 43

ابراز محبت: 43

مدارا و گذشت: 44

عذرخواهی و پذیرش: 44

حفظ اسرار و عیوب همسر: 45

خشونت و تند خویی: 45

آزار جسمی همسر: 45

استهزا و مسخره کردن. 46

جر و بحث و منازعات لفظی: 47

راه های پیشگیری از تعارضات در نگرش مذهبی.. 48

توجه به گزینش همسر مناسب : 48

آموزش زوجین: 49

آموزش دینی: 49

رعایت حدود و مرزها در خانواده : 50

الف: تحقیقات خارجی.. 51

ب: تحقیقات داخلی   56

دانلود مبانی نظری و پیشینه نگرش مذهبی و تعارضات زناشویی در زنان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۹ ، ۲۳:۲۸
مجید شادمهر
مبانی نظری و پیشینه رابطه نگرش مذهبی با بهزیستی روانشناختی و فرسودگی شغلی

مبانی نظری و پیشینه رابطه نگرش مذهبی با بهزیستی روانشناختی و فرسودگی شغلی

دانلود مبانی نظری و پیشینه رابطه نگرش مذهبی با بهزیستی روانشناختی و فرسودگی شغلی

مبانی نظری و پیشینه رابطه نگرش مذهبی با بهزیستی روانشناختی و فرسودگی شغلی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 88 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

2-1- پیشینه تحقیق: 14

2-2- مفهوم نگرش مذهبی : 17

2-3- مفهوم بهزیستی روانشناختی: 19

2-4-1- مدل تعادل پویا : 22

2-4-2- الگوی ویسینگ و وان ایدن  : 23

2-4-3- نظریه ناهمخوانی رضایت : 23

2-4-4- نظریه هدف غایی : 24

2-5- ابعاد بهزیستی روان شناختی : 24

2-5-1- پذیرش خود : 25

2-5-2- هدفمندی در زندگی: 25

2-5-3-رشد شخصی : 25

2-5-4- تسلط بر محیط : 26

2-5-5- خود مختاری : 26

2-5-6- روابط مثبت با دیگران : 27

2-6- مفهوم فرسودگی شغلی : 27

2-7- مروری بر مطالعات انجام شده داخلی : 29

2-8- مروری بر مطالعات انجام شده خارجی : 31

2-8- رابطه ایمان و مذهبی بودن : 35

2-9- ویژگیهای افراد مذهبی : 36

2-10- رابطه مذهب با بهزیستی روانشناختی : 41

2-11- رابطه مذهب با فرسودگی شغلی : 43

2-12- رابطه بهزیستی روانشناختی با فرسودگی شغلی : 45

2-13- انواع جهت گیری مذهبی : 45

2-14- آثار نگرش مذهبی بر زندگی : 47

دانلود مبانی نظری و پیشینه رابطه نگرش مذهبی با بهزیستی روانشناختی و فرسودگی شغلی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۹ ، ۲۳:۲۸
مجید شادمهر
مبانی نظری و پیشینه پایبندی مذهبی و رضامندی زناشویی زوجین

مبانی نظری و پیشینه پایبندی مذهبی و رضامندی زناشویی زوجین

دانلود مبانی نظری و پیشینه پایبندی مذهبی و رضامندی زناشویی زوجین

مبانی نظری و پیشینه پایبندی مذهبی و رضامندی زناشویی زوجین
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 127 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 61

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

2-1- چارچوب نظری و پیشینه تحقیق.......................................................................................................11 

   2-1-1- نظریه کارکرد گرایی...................................................................................................................11

   2-1-2- نظریه فمینیستی..........................................................................................................................11

   2-1-3- نظریه سیستمی مینوچین............................................................................................................13

   2-1-4- نظریه مازلو................................................................................................................................13

2-2- خانواده...............................................................................................................................................15

2-3- ارائه الگویی مطلوب از خانواده..........................................................................................................14

2-4- ویژگی های سنت ازدواج...................................................................................................................14

   2-4-1- تقدس سنت ازدواج................................................................................................................15

   2-4-2- انتخاب آگاهانه......................................................................................................................16

  2-4-3-همسان همسری.......................................................................................................................17

2-5- ویژگی های ساختاری نهاد خانواده................................................................................................18

   2-5-1- سرپرستی مرد.............................................................................................................18

   2-5-2-آگاهی پذیرش نقش ها..........................................................................................................19

    2-5-3- نقش عاطفی همسران............................................................................................................20

         2-5-3-1- نقش عاطفی زن........................................................................................................20

         2-5-3-2- نقش عاطفی شوهر....................................................................................................21

الف-نیکو سخن گفتن...............................................................................................................21

     ب-احترام..................................................................................................................................21

   2  -5 -4- نقش جنسی همسران........................................................................................................22

     2-5-4-1-نقش جنسی زن...............................................................................................................22

     2-5-4-2- نقش جنسی شوهر.......................................................................................................22

-25-5- نقش پدری و مادری...................................................................................................................23

2-6- وظایف والدین در قالب فرزندان.....................................................................................................23

   2-6-1- اظهار محبت................................................................................................................23

   2-6-2- حمایت.......................................................................................................................24

      2-6-2-1- نقش فرزندی.................................................................................................................24

     2-6-2-2- نقش خویشاوندی...........................................................................................................25

2-7- ویژگی های کارکردی نهاد خانواده..................................................................................................25

   2-2-1- مشروعیت بخشی به فرزندان.....................................................................................................25

   2-7-2- جلوگیری از انحرافات اجتماعی................................................................................................26

2-8- راهکارهای تحقق خانواده مطلوب.....................................................................................................27

    2-8-1- تقویت ایمان.............................................................................................................................27

       2-8-1-1- معنا بخشیدن به زندگی و ایجاد حس رضایت.................................................................27

       2-8-1-2- تقویت اخلاق و کنترل درونی...............................................................................27

   2-8-2- فرزند آوری...............................................................................................................................28

   2-8- 3- حصر روابط جنسی در چارچوب زناشویی..............................................................................29

   2-8-4- تقویت روحیه غیرت ورزی.......................................................................................................29

2-9-  وظایف و نقش زوجین در رضایت زناشویی....................................................................................33

2-10- رضایت زوجین از نگاه آیات و روایات...........................................................................................31

2-10-1- تکریم زن.......................................................................................................................31

2-10-2-کمک کردن به زن...........................................................................................................32

2-10-3-اظهار محبت به زن.........................................................................................................33

2-10-4-خوش رویی با زن..........................................................................................................34

2-10-5- پند و موعظه دادن..........................................................................................................34

      2-10-6- تشکر و سپاسگذاری مرد.........................................................................................35

      2-10-7-  بدرقه و استقبال مرد..............................................................................................36

     2-10-8- سرپرستی مرد- اطاعات زن......................................................................................36

     2-10-9-ایجاد لذت برای یکدیگر................................................................................................38

      2-10-10-حل تعارضات زناشویی..........................................................................................40

     2-10-11-بیان زیبا برای همسر...............................................................................................41

      2-10-12- صبر بر آزار و اذیت همسر.......................................................................................41

2-11- عوامل مخدوش کننده رضایت زناشویی..................................................................................42

2- 11- 1- سخت گیری..........................................................................................................42

       2-11-2- ترش رویی...............................................................................................................42

       2-11-3-نا سزا گویی.............................................................................................................42

  2-11-4- چشم و هم چشمی...................................................................................................43

        2-11-5- لجاجت..................................................................................................................43

2-12-  دین.....................................................................................................................................43

      2-12-1-  مفهوم دین................................................................................................................49

     2-12-2-دین در لغت..................................................................................................................44

     2-12-3- نیاز همیشگی به دین............................................................................................................45

2-13- هدف دین...........................................................................................................................46

      2-13-1-هدایت تشریعی............................................................................................................46

      2-13-2-تعلیم و تربیت مردم.....................................................................................................47

2-13-3      –قضاوت....................................................................................................................48

-13-4-اصلاح.......................................................................................................................47

       2-13-5—حکومت.................................................................................................................48

2-14- دین از منظر نظریه پردازان غربی....................................................................................................49

        2-14-1- دین از دیدگاه کنت ول اسمیت......................................................................................52

2-15-دین و مولفه های آن در اسلام.....................................................................................................53

2-16- دین از منظر نظریه پردازان ایرانی.................................................................................................55

      2-16-1- علامه طباطبایی..............................................................................................................55

      2-16-2- استاد مطهری................................................................................................................56

2-17- بیشینه خارجی.......................................................................................................................59

2-18- بیشینه داخلی........................................................................................................................62

دانلود مبانی نظری و پیشینه پایبندی مذهبی و رضامندی زناشویی زوجین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۹ ، ۲۳:۲۸
مجید شادمهر
مبانی نظری و پیشینه رابطه وسواس فکری عملی و وسواس مذهبی - اخلاقی

مبانی نظری و پیشینه رابطه وسواس فکری عملی و وسواس مذهبی اخلاقی

دانلود مبانی نظری و پیشینه رابطه وسواس فکری عملی و وسواس مذهبی - اخلاقی

مبانی نظری و پیشینه رابطه وسواس فکری عملی و وسواس مذهبی اخلاقی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 160 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 76

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

1-2 اختلال وسواس فکری - عملی... 15

   1-1-2 پدیدارشناسی اختلال وسواس فکری - عملی.. 15

     1-1-1-2 ملاک‌های تشخیصی.. 16

     2-1-1-2 مطالعات شیوع‌شناختی.. 17

     3-1-1-2 سیر و پیش‌آگهی.. 19

     4-1-1-2 الگوی علائم.. 19

   2-1-2 رویکردهای شناختی به اختلال وسواس فکری - عملی.. 22

     1-2-1-2 دیدگاه شناختی – رفتاری سالکووسکیس.... 23

     2-2-1-2 دیدگاه شناختی راچمن درباره OCD.. 25

   3-1-2 مفهوم ادغام فکر و عمل (TAF) 27

     1-3-1-2 ارتباط ادغام فکر و عمل و وسواس فکری – عملی.. 28

   4-1-2 حوزه‌های اصلی شناخت‌های مرتبط با وسواس فکری – عملی.. 30

     1-4-1-2 مسئولیت‌پذیری افراطی.. 33

     2-4-1-2 اهمیت افکار 35

     3-4-1-2 اهمیت کنترل افکار 38

     4-4-1-2 کمال‌گرایی.. 41

     5-4-1-2 ارزیابی بیش از حد تهدید. 45

     6-4-1-2 ناتوانی در تحمّل عدم قطعیّت... 47

2-2 رابطه میان مذهب و اختلال وسواس فکری - عملی... 49

   1-2-2 پژوهش‌هایی که نشان‌دهنده رابطه مثبت بین مذهب و OCD هستند. 49

   2-2-2 پژوهش‌هایی که حاکی از عدم وجود رابطه میان OCD و مذهب هستند. 53

   3-2-2 دلایل احتمالی ناهماهنگی‌های موجود در ادبیات پژوهشی در خصوص ارتباط مذهب و OCD.. 55

3-2 وسواس مذهبی اخلاقی... 56

   1-3-2 شیوع‌شناسی.. 57

   2-3-2 پدیدارشناسی وسواس مذهبی - اخلاقی.. 58

   3-3-2 وسواس مذهبی – اخلاقی در اسلام. 60

   4-3-2 تفاوت رفتار مذهبی سالم با وسواس مذهبی – اخلاقی.. 61

   5-3-2 وسواس مذهبی – اخلاقی و نشانه‌های وسواس فکری – عملی.. 63

   6-3-2 وسواس مذهبی ـ اخلاقی و حوزهٔ شناخت‌های مرتبط با وسواس فکری - عملی.. 66

     1-6-3-2 دیدگاه شناختی – رفتاری سالکووسکیس.... 66

     2-6-3-2 دیدگاه اخلاقی‌سازی روزین.. 67

     3-6-3-2 دیدگاه شناختی راچمن.. 69

     4-6-3-2 وسواس مذهبی – اخلاقی و سبک‌های شناختی مرتبط با وسواس فکری - عملی: ادبیات پژوهشی.. 71

4-2 نتیجه‌گیری  

دانلود مبانی نظری و پیشینه رابطه وسواس فکری عملی و وسواس مذهبی - اخلاقی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۹ ، ۲۳:۲۷
مجید شادمهر
چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق ایمان مذهبی و سلامت روان

چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق ایمان مذهبی و سلامت روان

دانلود چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق ایمان مذهبی و سلامت روان

چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق ایمان مذهبی و سلامت روان
 مبانی نظری و فصل دوم تحقیق ایمان مذهبی و سلامت روان
چارچوب مبانی نظری تحقیق ایمان مذهبی و سلامت روان
چارچوب مبانی نظری
فصل دوم تحقیق
ایمان مذهبی و سلامت روان
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 57 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
مشخصات این متغیر:
منابع: دارد
پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

 

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پژوهش، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی
تعداد صفحه: 29صفحه
نوع فایل:word

توضیحات از متن فایل

ایمان در لغت به معنای تصدیق و در اصطلاح دینی به معنای تصدیق و تسلیم به خدا و پذیرش حقانیت پیامبران الهی و کتب و فرمان‌هایی است که خداوند برای هدایت و تربیت انسان‌ها فرستاده است. در گفتاری از امیرالمؤمنین (ع) ایمان شناختن به دل و اقرار به زبان و عمل و بردن فرمان با اندام­ها و جوارح معرفی شده است (بدخشانی، 1388).

برخی نویسندگان (مثلاً، آذربایجانی، 1387، ص. 131) معتقدند که ایمان یکی از ویژگی‌های تأثیرگذار شخصیت است و از لحاظ سلسله مراتبی در بالاترین سطح و به‌عنوان عامل مرتبه‌ی سوم قلمداد می‌شود. به اعتقاد این نویسندگان ایمان مذهبی تأثیری گسترده بر ابعاد عاطفی، اخلاقی و اجتماعی زندگی انسان می‌گذارد و همه ابعاد این تأثیرات را نمی‌توان با ابزارهای مادی­گرایانه اندازه‌گیری کرد.

 برخی از محققان مانند فولر (1981) ایمان را مفهومی انسجام دهنده قلمداد می‌کنند که نیاز به دین ندارد. در این دیدگاه، ایمان به‌عنوان عاملی برای انسجام بخشیدن به نیروهای متعدد و روابطی که زندگی مردم را تشکیل می‌دهد تعریف می‌شود که انسان‌ها را به سمت زندگی و زیستن سوق می‌دهد. در این دیدگاه، ایمان اساسی‌ترین مقوله در تلاش انسان برای ارتباط با تعالی (وجود بالا و فراتر از حدود تجربه ماده) قلمداد شده است (وارن، 2006، به نقل از گودرزی).

 

2-3-2. دیدگاه‌های مربوط به ایمان و معنویت

بهرام دشتکی (1389) در مقاله‌ای به بهترین نحو دیدگاه‌های پیرامون مذهب و معنویت را گرد آورده است. به گفته‌ی وی، نگاهی اجمالی به بازخورد روان­شناسان برجسته نشان می‌دهد که دست‌کم در حد نظام‌های بزرگ روان‌شناختی، روان­شناسان دیدگاهی بدبینانه به مذهب ارائه کرده‌اند. شاید این برداشت از دین، به فلسفه‌های غالب در آن زمان، حرکت افراطی علوم به‌سوی عینی‌نگری و نیز کنشگری‌های مذهب در آن زمان بازگردد. درمانگران دارای جهت‌گیری روان تحلیلگری، گرایش‌های مذهبی را نشانه‌های انحراف از سلامت می‌دانستند و تحت تأثیر فروید، معتقد بودند که پیوند با خداوند، ادامه‌ی وابستگی دوران کودکی است. بر اساس این نظریه، اعمال مذهبی، تکرار رفتارهای روان­آزرده­وار کودکی درباره‌ی والدین است. فروید می‌گوید که تا زمانی که دنیا تهدیدآمیز و پیش‌بینی‌نشده باشد، انسان در پی پدری متعالی است تا احساس محافظت و احساس ایمنی را در خود به وجود آورد (جنیا 1995، به نقل از جان بزرگی).

مقیاس جهت‌گیری مذهبی آلپورت، مبنای منطقی فراهم کرده است که بر طبق آن، مذهب بهتر درک می‌شود (داناهو، 1985). وی مذهب را به دو صورت درونی و برونی می‌داند و معتقد است که مذهب درونی ساختار معنا دهنده دارد، برحسب این­که تمام زندگی درک شده است. همچنین، آلپورت دریافت که مذهب درونی، با انعطاف‌پذیری، تساهل، پختگی، یکپارچگی و وحدت در ارتباط است و مذهب بیرونی، مذهب آسودگی، قراردادهای اجتماعی و فردی می‌باشد و در ارتباط با طبقه‌بندی‌ها، تبعیض، استثناسازی، ناپختگی، وابستگی، دیدگاه فایده گرا و تدافعی است (دیلی، 1997).

جلال تهرانی (1995) عنوان کرد که مذهب ظاهری در خدمت نیازها و ارزش‌های دیگری از قبیل کسب موفقیت و موقعیت در خانواده یا گروه اجتماعی و مجوز فعالیت‌های به سود فرد است و به جای آن­که روشنی‌بخش ارزش‌ها و زندگی باشد، مانعی در برابر واقعیت است؛ ازاین‌رو، طبیعی است که چنین مذهبی موردانتقاد نظریه‌پردازانی همچون فروید (1964) قرار گیرد که معتقدند مذهب ساختاری روان­نژند دارد و موجب ریا و تعصب می‌شود (مایرز، 1994، به نقل از برآبادی، 1383).

همان‌گونه که فروید و برخی از دانشمندان دیگر معتقدند، مذهب دست‌کم تا اندازه­ای در نیاز به امنیت و حمایت ریشه دارد. هود و همکارانش (1996) نتیجه گرفتند که بیشتر مردم در مواقع سختی به خدا روی می‌آورند.

دانلود چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق ایمان مذهبی و سلامت روان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۹ ، ۲۳:۲۷
مجید شادمهر
پیشینه تحقیق و مبانی نظری جهت گیری مذهبی

پیشینه تحقیق و مبانی نظری جهت گیری مذهبی

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری جهت گیری مذهبی

پیشینه تحقیق 
 مبانی نظری
 جهت گیری
 مذهبی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 63 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 38

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

 

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

 

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

 

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

 

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

 

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

جهت گیری مذهبی

 

   مفهوم و نظریه های مذهب

 

   ریشه و بنیاد کلمۀ «دین» در فارسی، آریایی است. سامی ها این کلمه را با واژه های «دنو» و «دنیو» (به معنی قانون- حق- قضا و حکم) بکار می برند. عبری ها و آرامی ها نیز واژه دین و دنیا را به مفهوم فوق به کار می برند. در عربی نیز به معنای آیین و شریعت بکار می رود و عبارت از یک وضع و تأسیس الهی است که مردم عاقل را به رستگاری هدایت می کند و شامل عمل و حقیقت هر دو است. در زبان های مشتق از لاتین، مفهوم دین مشتق از مصدر لاتینی ولی گاره است که به معنای به یکدیگر پیوستنی و پیوند مجدد خود با خدا می باشد. در فرهنگ دهخدا، دین معادل کیش، طریقت و مقابل کفر آورده شده است. همچنین در فرهنگ آکسفورد چند تعبیر برای دین ذکر شده است از جمله:

 

   1- اعتقاد به وجود خدا یا خدایانی که بر عالم تسلط دارند و طبیعت روحانی را به انسان عنایت می کنند که بعد از مرگ جسمانی در وجودش جریان دارد.

 

   2- بخشی از نظام اعتقادی و عبادی که بر اساس ایمان فرد استوار است مانند مسلمان، مسیحی، زرتشتی، بودایی و ...

 

   3- کنترل کننده نفوذ در زندگی شخصی (سامانی و لطیفیان، 1387).

 

   2-20-1- مذهب از نظر جامعه شناسان: دین عبارت است از مجموعه ای از عقاید موروثی و مورد قبول در مورد روابط انسان با مبدأ وجود (مانند مفاهیمی چون؛ روح، خدا، زندگی، مرگ، دنیای پس از مرگ، بهشت و دوزخ) می باشد.

 

   2-20-2- مذهب از نظر روانشناسان: با پذیرفتن این که مذهب یک موضوع مهم در زندگی افراد است، می توان گفت که واژه ها، نفوذ باورها، تلاش ها، رفتارها و ویژگی های ارزش درونی افراد مذهبی در حوزه زندگی آنها باید جزئی از تحلیل روان شناختی باشد. به گفتۀ گورساچ[1] (1998) آگاهی دربارۀ مذهب به اندازۀ سایر ضمایم پایگاه اطلاعاتی روان شناختی، ارزشمند است. و نیازی نیست که اهمیت مذهبی در زندگی افراد نشان داده شود. روانشناسی یک عدم است و هر موضوعی را که در محدودۀ کلی آن قرار دارد می توان بطور منطقی مورد بررسی قرار داد.

 

   مفهوم مذهب سال ها موضوع مورد علاقۀ روانشناسان بوده است. روانشناسان مشهوری از قبیل؛ فروید، یانگ، آبراهام مازلو، آلپورت در تلاش برای درک ارتباط مذهب با شخصیت و سلامت روان، نظریاتی را در رابطه با مذهب مطرح نموده اند که در زیر به برخی از این نظریات اشاره می شود.

 

 

 

   2-20-3- نظریه روان تحلیل گری[2]

 

   زیگموند فروید برای مذهب اساس متعددی را (از قبیل روان آزردگی جمعی، خطای ادراکی[3]، توهم[4]، روان آزردگی-وسواسی جهانی بشریت[5]) بکار برده است. وی در کتاب «آینده یک توهم» مسئله دین را مورد بررسی قرار داد و ضمن تمایز بین مذهب و اخلاق متعهد است، حتی اگر انسان به خدا اعتقاد نداشته باشد، می توان خوب و بد را بشناسد. طبق نظریه فروید، چون انسان ها برای مهار طبیعت و نظم بخشیدن به ارتباطات بشری به تمدن وابسته بوده اند بهای گزافی را برای دستیابی به تمدن پرداخته اند. وی که روان آزردگی را به عنوان بهایی برای دستیابی به تمدن ارزیابی نموده معتقد است برای مقابله با روان آزردگی ها مذهب شکل گرفته است. همچنین فروید مطرح می کند که انسان ها، در گذشته در مقابل نیروهای طبیعت بی دفاع بودند و نیاز به چیزهایی (همانند مذهب) برای محافظت خود داشتند. بنابراین او نتیجه گرفت که مذهب از ناتوانی انسان نشأت گرفته است. در نتیجه، به نظر فروید منشأ دین ناتوانی انسان در مقابله با نیروهای طبیعت در بیرون از خود و نیروهای غریزی درون خود است.

 

   دین در مراحل اولیۀ تکامل انسان بوجود می آمد، یعنی هنگامی که بشر هنوز قادر به استفاده از خرد خود در مقابله با این نیروهای درونی و بیرونی نبود و می بایست یا این نیروها را سرکوب کند و یا به کمک نیروهای مؤثر دیگر، آنها را مهار کند. بدین طریق، بجای مقابلۀ عقلانی با آنها، از روش های مقابلۀ انفعالی و نیروهای هیجانی کمک گرفت. وظیفه این نیروها سرکوبی و به اختیار در آوردن نیروهایی است که بشر، قدرت مقابله منطقی و عقلانی با آنها را ندارد.

 

   همچنین فروید بین مذهب و وسواس تقارن می دید و اعتقاد داشت آموزش های مذهبی مسئول بسیاری از بدبختی های روان آزرده وار است. برای فروید مذهب نشان دهندۀ بیماری است چون دستورات مذهبی و نفوذ اولیه مذهب باعث می شود ما به انگیخته های معینی وا پس روی کنیم. بنابراین، طبق نظریه فروید باور مذهبی و اعتقاد به خدا نه تنها غیر ضروری بلکه قطعاً غیر مفید است.

 

   2-20-4- نظریۀ نو روان تحلیل گری

 

   به اعتقاد یانگ دین به میزان قابل ملاحظه ای جنبۀ روان شناختی دارد و به همین علت نگرش پدیدار شناسانه به دین داشته و آن را از نقطۀ نظر تجربی مورد بررسی قرار می دهد. وی در کتاب خود تحت عنوان «روانشناسی و دین»، تأکید می ورزد که مبدأ و مبنای تحقیق وی اصول یک مسلک و دین خاص نیست، بلکه روانشناسی انسان دینی، یعنی انسانی است که بعضی عوامل را که در او و حالت عمومی او نفوذ       می کند را دقیقاً مورد مراقبت و توجه قرار دهد. یانگ دین را یکی از قدیمی ترین و عمده ترین  تظاهرات روح انسانی دانسته و اعتقاد داشت هرگونه روانشناسی که سر و کارش با ساختمان روانی شخصیت انسان باشد، لااقل نمی تواند این حقیقت را نادیده بگیرد که دین تنها یک پدیدۀ تاریخی و اجتماعی نیست، بلکه برای بسیاری از افراد بشر حکم یک مسئلۀ مهم شخصی را دارد. ادعا روانشناس یانگ این است که، آرکه تایپ ها[6]، یا مفاهیم کهن بصورت جهانی در فرهنگ ها و دوره های تاریخی رخ می دهد. آرکه تایپ ها، موضوعاتی هستند که بوسیلۀ تکرار شدن در زندگی نسل هایی که به دنبال هم آمده اند، در روان ما تثبیت شده اند و روشی برای تفسیر رویاها، هنر، اسطوره و دین فراهم می کنند. به نظر یانگ دین حالت خاص روح انسان است و از ضمیر ناهشیار انسان نشأت می گیرد. وی معتقد است که انسان می تواند آن قدرت برتر را که به صورت ناهشیار بر او حکم فرماست، به طرز هشیار بپذیرد. به عقیدۀ یانگ، کسی که تجربۀ دینی به او دست داده است صاحب گوهر گرانبهایی است. یعنی صاحب چیزی است که به زندگی معنا     می بخشد، سرچشمۀ زندگی و زیبایی است و به جهان بشریت شکوه تازه ای می دهد. چنین تجربه ای اعتبار دارد و چنین کسی دارای آرامش و ایمان است. از دیدگاه یانگ میان روانشناسی تحلیلی و معنویت گرایی ارتباط وجود دارد. و آنها شبیه دو دریچه مختلف هستند. به نظر یانگ، انسان به منظور مواجهه با ناهشیاری به نگرش مذهبی نیاز دارد.

 

   او به تخیلات آن در قالب رویا، اسطوره و مذهب علاقه داشت. او معتقد بود که خدا را از طریق درون و روان خود تجربه کرده است. و انسان ها برای یافتن قوانین الهی می بایست به درون خویش مراجعه کنند. یانگ روش جدیدی برای نگاه به مذهب یعنی روش تجربه کردن را ارائه کرد. از نظر یانگ تمامی بیمارانش در نیمه دوم زندگی خود واقعاً نمی توانند بهبود یابند، مگر آنکه یک نگرش مذهبی به هم زده باشند. مذهب به ما یک اسطوره جهانی ارائه می دهد و تکلیف، آن است که آن را شخصی ساخته و در خودمان محقق سازیم. نیازهای عمیق باعث افزایش شأن و مقام آدمی می شوند و ما بوسیلۀ بازگشت به خویشتنی به وسیله گفتگو درونی با خویشتنی می توانیم دربارۀ معنویت خویش آگاهی یابیم.

 

 


 

[1]- Gorsuch

 

[2]- Psychoanalysis

 

[3]- Illusion

 

[4]- Hallucinution

 

[5]- The Universal Obsessional Nevrosis of  Humanity

 

[6]- Archetypes

 

 

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری جهت گیری مذهبی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۹ ، ۲۳:۲۶
مجید شادمهر
ادبیات نظری و پیشینه تحقیق جهت گیری مذهبی

ادبیات نظری و پیشینه تحقیق جهت گیری مذهبی

دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق جهت گیری مذهبی

ادبیات نظری 
پیشینه تحقیق 
جهت گیری مذهبی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 65 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 40

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

 

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

 

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

 

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

 

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

 

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

 

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc 

 

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

پیشینه نظری

 

جهت‌گیری مذهبی

 

تاریخ بشریت نشان داده است که انسان دین‌ورز قدمتی دیرینه دارد. آن‌چنان که از مطالعات باستان شناسی و انسان شناسی از اعصار دور بر می‌آید، مذهب به عنوان جزء لاینفک زندگی بشری در تمامی اعصار بوده است. ویل دورانت[1] معتقد است دین به اندازه‌ای غنی و فراگیر و پیچیده است که جنبه‌های مختلف و متفاوت آن برای دیدگاه‌ها و نگرش‌های مختلف به گونه‌ای متفاوت جلوه می‌کند. اما آن‌چه مهم می‌باشد این است که هیچ دوره‌ای از تاریخ بشر خالی از اعتقادات دینی نبوده است (خداپناهی و خاکساربلداجی، 1384).

 

تحقیقات مختلف نشان داده که برداشت اصلی اکثر افراد از دین، داشتن رابطه‌ای نزدیک با خداوند است، نه صرفاً مجموعه‌ای از باورها و اعمال. علاوه بر آن تأکید بر مجاورت هر فرد با خدا، همچنین ارجاعات مکرر به عشق بین بنده و خدا، در قالب ادیان توحیدی وجود دارد. دین و به‌خصوص «رابطه درک شده افراد با خدا» به عنوان یک پناه‌گاه مطمئن عمل می‌کند. افراد در زمان بروز بحران، خدا را به عنوان پناه‌گاهی مطمئن می‌دانند (روات[2] و کرک پتریک[3]، 2002).

 

می‏توان اظهار داشت که دین‌داری آگاهانه و گرایشات مذهبی تأثیر بسزایی بر جنبه‏های گوناگون رفتار فردی و اجتماعی جامعه، به‏ویژه نسل جوان دارد. البته توجه زیادی که امروزه به رفتارهای نابهنجار اخلاقی یا خلاف شرع و بزهکارانه‏ی جوانان معطوف می‏شود و نیز سیاست‏های پیشگیرانه یا تنبیهی که به‏طور ضربتی اتخاذ می‏گردد، می‏تواند تا حدودی مبیّن نگرانی از این واقعیت باشد که تلاش‏ها و فعالیت‏های بیش از دو دهه‏ی مدیران و مسئولان در انتقال باورها، ارزش‏ها و هنجارهای دینی به نسل جوان، با نوعی عدم موفقیت و ناکامی روبرو شده است (سرمدی، 1385).

 

تعریف دین

 

در زبان اوستایی ایران باستان «دین» به معنای شریعت و مذهب بوده ‏است و پیروان دین خود را «به‌دینان» می‏خواندند (حجتی، 1368). در فرهنگنامه‏ها نیز «دین» به معانی: جزا، حساب، طاعت، ورع، قدرت و آن‌چه انسان بدان متدیّن و پای‏بند گردد و نیز به گونه‏ای استعاری برای شریعت استعمال می‏گردد (ابن‏منظور، 1996). همچنین به معنای پاداش، آیین پرستش خداوند تعالی، رسم و قانون، قهر و مسلط شدن آمده است (شعرانی، 1355).

 

در قرآن کریم هم که لفظ «دین» حدود 90 بار به کار رفته، بدین معانی است: جزاء و حساب، کیش و شریعت، دین اسلام، رسم و قانون، حکم و فرمان، دعا و عبادت، آیین یگانه‏پرستی (سرمدی، 1380). از دین تعریفی که مورد اتفاق همه‏ی محققان باشد، وجود ندارد؛ به گونه‏ای که برخی دانشمندان از «برج بابل تعاریف دین» سخن به میان می‏آورند (ویلم[4]، 1377).

 

مروری بر آثار دانشمندان مسلمان نشان می‏دهد که اکثر قریب به اتفاق ایشان (برخلاف دانشمندان غربی) تعریف واحدی از دین را مدنظر قرار داده‏اند (تعریف سنتی از دین). علمای دین برخلاف دانشمندان علوم اجتماعی و فیلسوفان دین، تعریف خود را متوجه کلیه‏ی ادیان ننموده و دایره‏ی تعریف خود را به دین اسلام محدود کرده‏اند؛ برای مثال، استاد مطهری منظورش از دین اسلام، کلیه‏ی ادیان الهی از آدم تا خاتم است، چون بنابه استدلالی درون دینی، که متکی بر آیات قرآن کریم است، دین الهی در نزد خداوند یکی بیش نیست. . . و آن همانا دین اسلام است (مطهری، 1362). علامه طباطبایی دین را مجموعه‏ی عقاید و یک سلسله دستورهای عملی و اخلاقی می‏داند که پیامبران از طرف خداوند برای راهنمایی و هدایت بشر آورده‏اند (طباطبایی، 1362). در تعریفی دیگر «دین اعتقاد به آفریننده‏ای برای جهان و انسان و دستورات عمل مناسب با این عقاید است» (مصباح یزدی، 1368).

 

براساس این تلقی از دین، ادیان بشری و اسطوره‏ای و غیرالهی اصلاً دین محسوب نمی‏شوند: «بت‏پرستی و انسان‏پرستی دین نیستند. بودیسم (آیین بودا) هم که خدا در آن مطرح نیست، دین نیست» (مصباح یزدی، 1368). برخی نیز هنگام ابراز نظر درباره‏ی اسلام و ادیان، دین را کتاب و سنت قطعی معرفی می‏نماید (سروش، 1372).

 

 


 

[1] Vill Dourant

 

[2] Rowatt,W. C

 

[3] Kirkpatrick, L. A

 

[4] Vilam

دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق جهت گیری مذهبی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۹ ، ۲۳:۲۶
مجید شادمهر
مبانی نظری ایمان مذهبی و سلامت روان

پیشینه ومبانی نظری پژوهش ایمان مذهبی و سلامت روان

دانلود مبانی نظری ایمان مذهبی و سلامت روان

مبانی نظری وپیشینه تحقیق ایمان مذهبی و سلامت روان
پیشینه ومبانی نظری پژوهش ایمان مذهبی و سلامت روان
مبانی نظری ایمان مذهبی و سلامت روان
مبانی نظری پژوهش ایمان مذهبی و سلامت روان
پیشینه نظری پژوهش ایمان مذهبی و سلامت روان
 پژوهش ایمان مذهبی و سلامت روان
 ایمان مذهبی و سلامت روان
 ایمان مذهبی
سلامت روان
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 57 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29

پیشینه ومبانی نظری پژوهش ایمان مذهبی و سلامت روان

توضیحات: فصل دوم (پیشینه ی پژوهش)

 

 

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی کامل به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو

 

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

 

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو

 

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

 

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

ایمان در لغت به معنای تصدیق و در اصطلاح دینی به معنای تصدیق و تسلیم به خدا و پذیرش حقانیت پیامبران الهی و کتب و فرمان‌هایی است که خداوند برای هدایت و تربیت انسان‌ها فرستاده است. در گفتاری از امیرالمؤمنین (ع) ایمان شناختن به دل و اقرار به زبان و عمل و بردن فرمان با اندام­ها و جوارح معرفی شده است (بدخشانی، 1388).

برخی نویسندگان (مثلاً، آذربایجانی، 1387، ص. 131) معتقدند که ایمان یکی از ویژگی‌های تأثیرگذار شخصیت است و از لحاظ سلسله مراتبی در بالاترین سطح و به‌عنوان عامل مرتبه‌ی سوم قلمداد می‌شود. به اعتقاد این نویسندگان ایمان مذهبی تأثیری گسترده بر ابعاد عاطفی، اخلاقی و اجتماعی زندگی انسان می‌گذارد و همه ابعاد این تأثیرات را نمی‌توان با ابزارهای مادی­گرایانه اندازه‌گیری کرد.

 برخی از محققان مانند فولر (1981) ایمان را مفهومی انسجام دهنده قلمداد می‌کنند که نیاز به دین ندارد. در این دیدگاه، ایمان به‌عنوان عاملی برای انسجام بخشیدن به نیروهای متعدد و روابطی که زندگی مردم را تشکیل می‌دهد تعریف می‌شود که انسان‌ها را به سمت زندگی و زیستن سوق می‌دهد. در این دیدگاه، ایمان اساسی‌ترین مقوله در تلاش انسان برای ارتباط با تعالی (وجود بالا و فراتر از حدود تجربه ماده) قلمداد شده است (وارن، 2006، به نقل از گودرزی).

 

2-3-2. دیدگاه‌های مربوط به ایمان و معنویت

بهرام دشتکی (1389) در مقاله‌ای به بهترین نحو دیدگاه‌های پیرامون مذهب و معنویت را گرد آورده است. به گفته‌ی وی، نگاهی اجمالی به بازخورد روان­شناسان برجسته نشان می‌دهد که دست‌کم در حد نظام‌های بزرگ روان‌شناختی، روان­شناسان دیدگاهی بدبینانه به مذهب ارائه کرده‌اند. شاید این برداشت از دین، به فلسفه‌های غالب در آن زمان، حرکت افراطی علوم به‌سوی عینی‌نگری و نیز کنشگری‌های مذهب در آن زمان بازگردد. درمانگران دارای جهت‌گیری روان تحلیلگری، گرایش‌های مذهبی را نشانه‌های انحراف از سلامت می‌دانستند و تحت تأثیر فروید، معتقد بودند که پیوند با خداوند، ادامه‌ی وابستگی دوران کودکی است. بر اساس این نظریه، اعمال مذهبی، تکرار رفتارهای روان­آزرده­وار کودکی درباره‌ی والدین است. فروید می‌گوید که تا زمانی که دنیا تهدیدآمیز و پیش‌بینی‌نشده باشد، انسان در پی پدری متعالی است تا احساس محافظت و احساس ایمنی را در خود به وجود آورد (جنیا 1995، به نقل از جان بزرگی).

مقیاس جهت‌گیری مذهبی آلپورت، مبنای منطقی فراهم کرده است که بر طبق آن، مذهب بهتر درک می‌شود (داناهو، 1985). وی مذهب را به دو صورت درونی و برونی می‌داند و معتقد است که مذهب درونی ساختار معنا دهنده دارد، برحسب این­که تمام زندگی درک شده است. همچنین، آلپورت دریافت که مذهب درونی، با انعطاف‌پذیری، تساهل، پختگی، یکپارچگی و وحدت در ارتباط است و مذهب بیرونی، مذهب آسودگی، قراردادهای اجتماعی و فردی می‌باشد و در ارتباط با طبقه‌بندی‌ها، تبعیض، استثناسازی، ناپختگی، وابستگی، دیدگاه فایده گرا و تدافعی است (دیلی، 1997).

جلال تهرانی (1995) عنوان کرد که مذهب ظاهری در خدمت نیازها و ارزش‌های دیگری از قبیل کسب موفقیت و موقعیت در خانواده یا گروه اجتماعی و مجوز فعالیت‌های به سود فرد است و به جای آن­که روشنی‌بخش ارزش‌ها و زندگی باشد، مانعی در برابر واقعیت است؛ ازاین‌رو، طبیعی است که چنین مذهبی موردانتقاد نظریه‌پردازانی همچون فروید (1964) قرار گیرد که معتقدند مذهب ساختاری روان­نژند دارد و موجب ریا و تعصب می‌شود (مایرز، 1994، به نقل از برآبادی، 1383).

همان‌گونه که فروید و برخی از دانشمندان دیگر معتقدند، مذهب دست‌کم تا اندازه­ای در نیاز به امنیت و حمایت ریشه دارد. هود و همکارانش (1996) نتیجه گرفتند که بیشتر مردم در مواقع سختی به خدا روی می‌آورند. مواقعی که سبب ایجاد چنین وضعیتی می‌شود عبارت‌اند از:

1- بیماری، ناتوانی و رویدادهای منفی که سبب ضعف روانی و جسمی می‌شوند؛

2- انتظار مرگ یا مرگ دوستان و خویشاوندان؛

3- رویارویی با موقعیت ناخوشایند در زندگی (هان، 1997؛ لاولند، 1968؛ و پارکس، 1972، به نقل از بزرگی، 1383).

هرچند فروید دین را توهم، روان آزردگی جهانی و افیون توصیف می‌کند که امید دارد انسان‌ها بر آن چیره شوند (آینده‌ی توهم)، علاقه شدیدی به رفتار مذهبی داشت و مقالات متعدد و سه کتاب مهم درباره این موضوع نگاشته است (کولینز و وودز، به نقل از حیدری، 1382).

البته در عصر فروید، قضاوت منصفانه درباره دین غیرممکن بود. افزون بر آن، نتیجه تحلیل روانی محقق، تابع پیش‌فرض‌های اوست. اگر یکی از پیش‌فرض‌ها بیان کند که دین هیچ اختیار عینی ندارد و به‌هیچ‌وجه، حاکی از حقیقتی متعالی نیست، این نتیجه طبیعی خواهد بود که تجربه، اندیشه و مناسک دینی فرد، برخاسته از نیازها و تمایلات اوست (ولف، 1997، به نقل از ناروتی نصرتی، 1380).

جینا (1995، به نقل از جان بزرگی، 1378) عنوان می‌کند که در میان روان­شناسان رفتار که زیرگروهی از رفتاری­گراها به شمار می‌روند نیز مخالفت با مذهب و معنویت به چشم می‌خورد. به دنبال مخالفت الیس، بنیان‌گذار مکتب عقلانی-عاطفی، با مذهب، بسیاری از روان‌درمانگران شناختی معتقد بودند که هرگونه باور مذهبی، غیرمنطقی و ناپخته است. از نظر الیس و پیروانش، دیدگاه مبتنی بر انکار وجود خدا، راه رسیدن به کمال مطلوب سلامتی و خوبی است.

یونگ، خدا را در زندگی انسان دخیل می‌داند. به اعتقاد وی، خدا با وجود انسان آمیخته است و انسان با او زندگی، احساس و تجربه می‌نماید. به همین دلیل، منبع آن را تعیین می‌کند (روان انسان)، ولی سخن فلاسفه و کلامی‌ها را در شناخت خدا مبهم می‌داند. همین امر سبب شد که یونگ در کسوت کسی که منبع تجارب دینی و افکار مذهبی را روان آدمی می‌داند، به لاادری­گرایی و حتی الحاد متهم شود. یونگ در پاسخ می‌گوید که از دیدگاه روان­شناسان، درباره خدا بیش از آن­چه در روان آدمی وجود دارد، نمی‌توان اظهارنظر کرد؛ روان­شناسان تنها می‌توانند نشانه‌ها و آثار و نه نشانه‌گذار را بشناسد (یونگ، 1938، به نقل از نارویی نصرتی، 1380).

دانلود مبانی نظری ایمان مذهبی و سلامت روان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۹ ، ۲۳:۲۵
مجید شادمهر
مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آنان در ایران باستان

دربارة مغان، به عنوان شخصیت‌هایی تاریخی و مذهبی، کم و بیش مطالبی در اخبار و روایات قدیم و جدید،یاد شده است و اینکه مغان چه کسانی بوده‌اند

دانلود مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آنان در ایران باستان

مغان 
 نقش
 مذهبی 
 اجتماعی
 ایران باستان
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 140 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 81

دربارة مغان، به عنوان شخصیت‌هایی تاریخی و مذهبی، کم و بیش مطالبی در اخبار و روایات قدیم و جدید،یاد شده است و اینکه مغان چه کسانی بوده‌اند و اولین بار در جامعه ایرانیان، از چه موقعیتی، برخوردار بوده‌اند، موضوع بحث و نقد و تحلیل قرار گرفته است. واژه مغان در اوستای غیر گاهانی بخصوص در وندیداد، مغه (magha) عنوان شده، در اوستای گاهانی یا بخش گاثاها، نیز واژه مغ، به صورت جسته و گریخته، بصورت مگه (maga)، به کار رفته است. [28-ص147]

نزد نویسندگان قدیم از کلمه مغ (magos) پیشوای دین زرتشتی اراده شده است. همین کلمه است که در همه زبانهای اروپایی بصورت maga موجود است.

موثقین از نویسندگان قدیم، میان مغ‌های ایرانی و مغ‌های کلدانی فرق گذاشته‌اند. مغان ایران، کسانی بودند که به فلسفه و تعلین و زرتشت آشنا بودند. مغان کلده در ضمن تعلیم دینی خود از طلسم و جادو و شعبده نیز بهره‌ای داشتند. چنانچه می‌دانیم در سراسر اوستا، جادو و جادوگری نکوهیده شده است. (یسناهات 8 بند 2 و یسناهات 9 بند18). نظر به اینکه، کلمه مغ به کلدانیان نیز اطلاق شده، برخی از مستشرقین پنداشته‌اند که این لغت اصلاً از آشور و بابل آمده باشد. در اوستا، یکبار در جزو، یک کلمه مرکب، کلمه موغو (moghu) ذکر شده است. (در یسناهات 65 بند 7). اما کلمات دیگری که از ریشه همین کلمه است. بطور مکرر در خودگاتها آمده است. از آنجمله است کلمه مگه (maga). کار مغان ایرانی، همان اجرای مراسم دینی بوده است. آمیانوس مارسلینوس (A.marcellinus)، مورخ رومی که در قرن چهارم میلادی میزیسته، بطور مفصل از مغ‌های ایرانی صحبت می‌دارد و در ضمن می‌نویسد: از زمان زرتشت تا به امروز مغان، به خدمت دینی گماشته شده هستند. سیسرو (Cicero) خطیب رومی که در یک قرن پیش از میلاد مسیح، می‌زیسته می‌نویسد: «مغان نزد ایرانیان از فرزانگان و دانشمندان به شمار می‌روند. کسی پیش از آموختن تعالیم مغان، به پادشاهی ایران نمی‌رسد. نیکولائوس (Nikolaos) از شهر دمشق در باب مغان نوشته : کورش دادگری و راستی را از مغان آموخت. همچنین حکم و قضاء در محاکمات با مغان بوده است. در تاریخ چینی که در سال 572 میلادی نوشته شده موسوم به وی – شو (Wei – shu)، در آن کتاب از آن جمله از مو – هو (mo-hu) که در زبان چینی به معنی مغ است، نام برده شده و گفته شده که آنان در جزو اشخاص بزرگ رسمی هستند که امور محاکمه جتایی و قضایی را اداره و سرپرستی می‌کنند. در منابع خودمان، نیز همین مشاغل از برای آنان، معین شده است. موبد، اسمی که امروزه هم به پیشوایان زرتشتی داده می‌شود. همان کلمه مغ است که صورت فارسی میانه آن magu pat یا mowbed است. غالباً در شاهنامه آمده که کار نویسندگی و پیشگویی و تعبیر خواب و اختر شناسی و پند و اندرز با موبدان بوده است. با هم طرف شور و مشورت پادشاه‌اند. در کتیبه بیستون داریوش بزرگ، مکرر به کلمه مگو (magu) به معنی مغ برمی‌خوریم. در تورات و انجیل نیز چندین بار به این اسم برمی‌خوریم. در کتاب ارمیاء نبی باب سی و نهم در فقره 3راجع به لشکرکشی بخت النصر (قرن ششم ق.م) به اورشلیم در جزو سران و خواجه سرایان و سرداران او، بزرگ مغان نیز همراه پادشاه بابل، نام برده شده است. ‍[9- ص 77-75]

زرتشت در گاهان، رهبران مخالف مذهبی زمان خود را بنام‌های کرپن (karapan) و اوسیج (usij) می‌نامد و در برخی موارد نیز از کوی (kavi) نام می‌برد که رئیس و یا به عبارتی، امیر – کاهن جامعه به شمار می‌رفتند. این امور نشان می‌دهد که در زمان ظهور زرتشت و حتی در برخی از قسمت‌های اوستای متأخر، هنوز طبقه‌ای، به عنوان مغان، پدیدار شده بوده است و به اصالت این آیین نامه نو ظهور، دستبردها و انحرافاتی، بصورت کلی و بنیادین نزده‌اند. ‍[22- ص56]

فهرست مطالب

فصل اول : مقدمه

فصل دوم : مغان در اوستا و کتیبه‌های فارسی باستان

2-1 واژه مگه و مغه نظر نیبرگ راجع به مگه در اوستا

2-2 رابطه واژه مگه و مغه

2-3 نظر نیبرگ راجع به مگه در اوستا

2-4 ترجمه چند بند از گاهان که در آن واژه مگه آمده

2-5 ارتباط مذهبی و مقام روحانیت در هند و ایران باستان

2-6 مغ در کتیبه بیستون

فصل سوم : تحول معنایی واژه مغ و موبد در ایران باستان

3-1 تحول معنایی واژه مغ

3-2 تحول معنایی واژه موبد

فصل چهارم : مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران ماد و هخامنشی

4-1 مغان در دوره پادشاهی ماد

4-2 مغان در دوره پادشاهی هخامنشی

4-3 موروثی بودن شغل مغ‌ها در این دوران

4-4 سلسله مراتب مغان در دوران ماد و هخامنشی

4-5 شورش گئومات مغ (بردیای دروغین) و چگونگی به سلطنت رسیدن داریوش اول هخامنشی.

4-6 وضعیت مغان بعد از داریوش اول

فصل پنجم : مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران اشکانی:

5-1 مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران اشکانی

5-2 پارس در دوره سلوکی اشکانی

فصل ششم : مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آن در دوران ساسانیان :

6-1 دین زردشتی و رسمیت آن در دوران ساسانیان

6-2 رابطه دستگاه دینی با دولت در دوره ساسانی

6-3 تقسیم بندی طبقات اجتماعی در دوره ساسانی

6-4 سلسله مراتب مغان در دوره ساسانی

6-5 وظایف مذهبی و آداب و رسوم مغان

فهرست منابع و مآخذ

دانلود مغان و نقش مذهبی و اجتماعی آنان در ایران باستان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۹ ، ۲۳:۲۵
مجید شادمهر